Nieuwe leervormen zetten de leerling bovenaan, niet de kennis

Mosa-RT - The Box

Het is nostalgie dat kinderen in een stofferig lokaal, op keiharde schoolbanken, luisterden naar de dicaten van de leerkracht. We leven in de tijd van touch-screens, pdf lessen, duaal leren en digital crafts. Wat in een vorig leven ook niet van tel was was het well-being van de leerling of student. Cognitie capteren was het doel. Blijkt dat dit veel beter aanslaat in één van de nieuwe leervormen. Op campus Mosa-RT in Maaseik gaan ze nog een stapje verder.

Evelyn Cloosen

“Wil je het onderste uit de kan halen dan heb je professionele begeleiding nodig in de conceptontwikkeling.”

Evelyn Cloosen - Coördinator The Box Mosa-RT

“The Box is het hart van onze campus waar we vanuit een pedagogische en didactische visie werken.” Evelyn Cloosen verduidelijkt. “Het gaat om de bovenbouw van een technische school. We zetten dus heel sterk in op samenwerkingen met partners en bedrijven, binnen innovatieve onderwijstechnieken. The Box is er gekomen na een iets complexer ontwikkelproces.”

Inge Nuyens

“Als je een vernieuwend project hebt en alle neuzen in dezelfde richting wil is een workshop noodzakelijk.”

Inge Nuyens - CEO Dox Interieur Concepten

De vertaalslag van idee naar concept is het moeilijkste onderdeel van het ontwikkellingsproces

“Wij noemen het ons pre-conceptueel seminarie,’ legt Inge Nuyens van Dox uit. “Wij zijn de vertalers van de input van onze klanten en we zetten die denkpistes om in concepten. Dat gebeurt in eerste instantie via een of meerdere workshops waarin ook de architecten of studiebureau’s betrokken partij zijn.”

Jo Van Hees

“Ik zou zelfs opteren om het ‘workshop proces’ regelmatig te herhalen in de volledige conceptontwikkeling.”

Jo Van Hees - Architect / Partner Archipelago

Voor architecte Jo Van Hees is een dergelijke werkmethode bijna een ‘conditio sine qua non’.

“Als je met alle mogelijke stakeholders kan praten, argumenteren en verduidelijken, ben je al heel ver in het ontwikkelproces. Op die manier capteren we de ‘raison d’être’ van het hele concept. Zo is ook The Box er gekomen.”

Roland Swennen

“Wij brengen de bedrijven naar onze leerlingen toe zodat hun integratie in het arbeidsproces veel makkelijker gaat.”

Roland Swennen - Technisch Adviseur Mosa-RT

“Door de workshop werden we danig geprikkeld om zelf elementen te gaan verzinnen en bouwen.” Zo verklaart technisch adviseur Roland Swennen het. “Het is een win-win-situatie voor alle betrokken partijen en het resultaat is een uniek multifunctioneel concept.”

Dox interieur concepten

B2Build Academy verenigt het volledige bouwteam. Want discipline-overschrijdend denken is de beste garantie voor toekomstgerichte oplossingen. B2Build Academy biedt kennis en inspiratie, trends en evoluties.

Onze partners

logo airmaster
logo knauf
logo sigma coatings
logo dox interieur concepten
“HAHBO”
logo Lab9
Proxyfields
2tec2
Etap Lighting
Proludic
eSave

Wenst u ook contact met het bouwteam in zijn meest brede invulling? Wenst u ook kennisdeling tussen niet-concurrentiële partners? Wenst u ook in contact te komen met sectoriële netwerken? Schoolbouwformule heeft ook een up-to-date database rond de bouwgerelateerde doelgroep. Daarenboven komt u ook in contact met sectorgebonden wetenschappers en kenniswerkers.

Sluit gratis aan bij B2Build Academy en geniet van deze voordelen

  • Toegang tot kennis: seminaries, workshops
  • Toegang tot nieuwe contacten uit het netwerk
  • Toegang tot gerichte events
  • Gratis documentatie- en informatie-aanvragen