Architecturale vormgeving en natuur. Zuurstof voor een duurzame leeromgeving

Gratis event

Dinsdag 14 mei 2024

CommunicatieCampus, Gent

Architecturele vormgeving en natuur. Zuurstof voor een duurzame leeromgeving

Iedereen heeft de mond vol over duurzaamheid, een gezonde en aangename infrastructuur en nauwer contact met de natuur. Vooral in scholen en klassen wordt werk gemaakt van de verduurzaming en het biofilisch inrichten van ruimtes en lokalen. Ultieme doel van die operatie is de kinderen en studenten een aangenamer verblijf te bezorgen en het leervermogen te adapteren en verbeteren.

Het feit dat de graad van duurzaamheid ook kan gemeten worden is een enorme troef in dat proces. Gelukkig staan scholen niet voor elke investering en verbetering maar kunnen ze een beroep doen op een uitgebreid scala van financieringsmogelijkheden.

Downloads

Download presentatie Jona Van Steenkiste:
Duurzaam bouwen: GROte voornemens of loze beloftes?

Download presentatie Joost Declercq:
Praktijkcases Duurzaamheid in het onderwijs

Download presentatie Dimitri Duysburgh:
Basisschool Paalbos Brugge – praktijktoepassing van de GRO

Download presentatie Daan Bruggink:
Basisschool De Verwondering, een natuurlijke basisschool

Download presentatie Kim De Leener:
AGION subsidiëring en financiering voor investeringen in hernieuwbare energie en energie-efficiëntie

Download presentatie Nele Daenen:
Ondersteunings- en financieringsmechanismen GO!

Download presentatie Els Vanden Berghe:
Ondersteuning en financiering

Duurzaamheid kan in kaart gebracht worden met een eenvoudige tool

"De duurzaamheidsmeter GRO brengt alle mogelijke aspecten van een duurzaam project in kaart," vertelt ir. arch. Jona Van Steenkiste van Bureau Bouwtechniek.

"Bedoeling van GRO is de duurzaamheid van een project naar een hoger niveau te tillen. Op deze manier wordt duurzaamheidskennis overgebracht op de gebruikers zoals ontwerpers, architecten en ontwikkelaars."

Waardemeters en labels als BREEAM, LEED, Levels of Well zijn genoegzaam gekend maar elk van hen heeft een bepaald accent in de duurzaamheidsomgeving. Bij GRO primeert voornamelijk het gemeenschappelijk doel om duurzamer te ontwerpen en te bouwen.

"GRO deelt duurzaamheid op in verschillende criteria die holistisch moeten bekeken worden omdat ze elkaar kunnen versterken of tegenwerken," gaat Jona verder.

"In elke fase, van ontwerp tot oplevering, moet GRO worden ingevuld of opgevolgd. Uiteindelijk krijgt elk project een finale score van goed tot uitstekend waarmee heel transparant communicatie kan gevoerd worden of rapportage gedaan naar de diverse opdrachtgevers."

Architecturale vormgeving en natuur

Met de hulp van GRO kan je er als ontwerper in slagen om beter te doen dan wat de opdrachtgever heeft opgelegd.

Jona Van Steenkiste

"In onze praktijk is duurzaamheid een rode draad," zegt Joost Declercq van architectenbureau Archipelago. "En het is een fabeltje dat het verduurzamen van projecten ook een meerprijs vergt. Low-Tech ingrepen kunnen een even groot rendement realiseren zonder dat dat zichtbaar wordt in de eindfactuur."

Architecturale vormgeving en natuur

GRO was initieel een Vlaamse aangelegenheid maar binnenkort komt de intergewestelijke GRO eraan.

Joost Declercq

 Streefdoelen bereiken zonder de kostprijs op te drijven… Haalbaar!

"Met de basisschool Paalbos in Brugge realiseren we een integraal, duurzaam maar vooral betaalbaar project," voegt Dimitri Duysburgh daaraan toe." We hebben al meer van 40 projecten gerealiseerd en dus kunnen we ons bureau stilaan 'specialist' gaan noemen. Elke keer transponeren we de wensen van de bouwheer naar heel betaalbare en klimaatrobuuste realisaties, een perfect haalbare kaart."

Architecturale vormgeving en natuur

"Als je grote verduurzamingswerken doorvoert in een school moet je dat vooral gefaseerd doen. De kinderen willen graag een aangename omgeving tijdens de werken."

Dimitri Duysburgh

"De Verwondering is een natuurlijke basisschool in het noorden van Nederland," verhaalt architect Daan Brugginck. "Het staat onomstotelijk vast dat de natuur binnenhalen ontelbare voordelen heeft op prestaties, concentratie, gezondheid en welzijn van de kinderen. Bij ons heet dat 'frisse scholen' en, wat mij aangaat, is dat de toekomst."

Architecturale vormgeving en natuur

Met het verduurzamen van je school kan je flink wat besparen op je loonkost, raar maar waar.

Daan Bruggink

Projecten die duurzaamheid promoten financieren valt in het werkdomein van Kim De Leener van AGION, het agentschap voor infrastructuur in het onderwijs.

"We hebben een heel groot aanbod aan systemen om uw school financieel te ondersteunen in het verduurzamen. Soms komt uw project op een wachtlijst, vooral als het gaat om heel grote realisaties. Maar in veel gevallen, waar het gaat om kleinere aanpassingen kan die subsidiëring heel snel gaan."

Architecturale vormgeving en natuur

Het loont de moeite om eens na te denken over een energielening.

Kim De Leener

"Ook binnen het GO! zijn er heel wat zaken die in aanmerking komen voor financiële steun van de overheid," weet Nele Daenen, coördinator binnen het onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap.

"Groot verschil is dat wij zelf eigenaar zijn van ons patrimonium en dat heeft ook implicaties voor de subsidiëringsstructuur. We hebben 3 niveaus met gesplitste bevoegdheden, van GO!-centraal tot de scholengroepen en tenslotte de school zelf."

Architecturale vormgeving en natuur

Als je KPI's stelt binnen je school kan je heel makkelijk aantonen dat de doelen haalbaar zijn.

Nele Daenen

Ook Els Vanden Berghe, directeur van Pixii, het kennisplatform energieneutraal bouwen wijst de weg naar het genereren van inkomsten. "Het openstellen van de schoolinfrastructuur voor anderen kan een bron van inkomsten zijn. Maar ook de beschikbare ruimte, denk aan de dakoppervlakte, aanbieden aan installateurs van zonnepanelen biedt diezelfde mogelijkheid. Creatief omgaan met wat voor handen is zou een eerste stap kunnen zijn. een school kan 'opbrengen' en dat is een extra dimensie die voorheen niet werd aangewend."

Architecturale vormgeving en natuur

Heel wat scholen zijn er zich niet van bewust dat ze met hun infrastructuur inkomsten kunnen genereren. Je moet de school zien als een organisatie die een businessplan nodig heeft.

Els Vanden Berghe

Fotogalerij

Schoolbouwformule - Dox
Schoolbouwformule - Dox
Schoolbouwformule - Dox
Schoolbouwformule - Dox
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur
Architecturale vormgeving en natuur

Programma

10 00

Ontvangst

10 30

Welkom en voorstelling partners

10 35

Ook verf helpt om duurzaamheidsdoelen te behalen

PPG - Sigma Coatings

10 40

Jona Van Steenkiste | Bureau Bouwtechniek
Duurzaam bouwen: GROte voornemens of loze beloftes?

Het begrip ‘duurzaam’ is alomtegenwoordig. Maar het wordt ook vaak verkeerd gebruikt en de intenties durven al eens verdwijnen naarmate het project vordert. GRO is een instrument om de duurzaamheid van bouwprojecten te meten en te vergroten. De ambitie van GRO is om via een geïntegreerd ontwerpproces tot toekomstgerichte, comfortabele gebouwen te komen, waarin sterk wordt ingezet op circulair bouwen. GRO geeft jou als opdrachtgever de kans om ambities uit te spreken, de duurzaamheid van verschillende projecten te vergelijken en op te volgen gedurende het volledige ontwerp- en bouwtraject.

Een introductie in het gebruik van deze gratis duurzaamheidsmeter.

11 40

Een efficiënte luchtverversing in minder voor de hand liggende constructies

Airmaster

11 45

Joost Declercq | directeur research & innovation, Archipelago
Praktijkcases Duurzaamheid in het onderwijs

Hoe vertalen duurzaamheid en gebruikerswelzijn zich in het ontwerp van schoolgebouwen? Is dit enkel door het voorzien van een hele batterij aan technische installaties? Of gaat dit over zorgvuldig ontwerp en doordachte concepten? Is “less”, soms ook “more”?

Aan de hand van enkele concrete projecten legt Joost uit hoe zij de toolboxen die ze intern ontwikkeld hebben, aanwenden om tot betekenisvolle schoolgebouwen te komen. Gezien archipelago’s langdurige betrokkenheid bij GRO, zijn de ideeën achter GRO ook terug te vinden in deze projecten. Op deze manier wordt inzichtelijk gemaakt hoe GRO zinvolle schoolontwerpen kan inspireren. GRO reikt bovendien een gemeenschappelijke taal en een kader aan om over duurzaamheid te praten. Op deze manier begrijpen de verschillende bouwpartners beter waarop ingezet wordt en wat de verwachtingen zijn. Dit leidt tot een meer gerichte en efficiënte inzet van middelen, met een concreter resultaat voor ogen.

12 20

De Pop-Up Classroom zorgt voor het vervolg van de digisprong

Lab9 Pro Education

12 30

Lunch

Verzorgde broodjeslunch met genoeg tijd om met vakgenoten, collega’s en nieuwe contacten bij te praten.

13 30

Kwalitatieve, lange, hoge holle wanden voor toekomstgericht gebruik van ruimtes

Knauf

13 35

Dimitri Duysburgh I Ir. architect - bestuurder I Architecten Groep 3
Basisschool Paalbos Brugge – praktijktoepassing van de GRO

Momenteel wordt voor de innovatieve basisschool in Brugge het aanbestedingsdossier afgerond waarbij er gestreefd wordt naar een integraal duurzaam, maar tevens betaalbaar project. Doorheen het afgelegde traject is op het einde van elke fase het ontwerp geëvalueerd met behulp van de GRO. We bekijken op welke manier Groep3 proactief en laagdrempelig aan de slag gaat om zo tot een breed gedragen, integraal duurzaam project te komen.

13 55

Daan Bruggink I Architect & oprichter I ORGA architect
Basisschool De Verwondering, een natuurlijke basisschool

Basisschool De Verwondering is een van de eerste voorbeelden van een nieuwe generatie biofilische schoolgebouwen waarin de stimulans van natuurlijke principes op het leervermogen wordt erkent en benut. De natuur is alom vertegenwoordigd in het schoolgebouw en stimuleert een natuurlijke leeromgeving. Het gebouw zelf is ook een leermiddel. Het gebouw heeft vanwege zijn hoge duurzaamheidsambitie en het integreren van biofilische principes diverse nationale en internationale prijzen gewonnen. Daan vertelt hoe het ontwerp van de basisschool tot stand kwam, welke keuzes er gemaakt moesten worden en natuurlijk het eindresultaat. 

14 55

Retrofitting van oude radiatoren leidt tot correcte analyses en energiebesparing

eSave

15 00

Kim De Leener | AGION
AGION subsidiëring en financiering voor investeringen in hernieuwbare energie en energie-efficiëntie. 

Scholen van het gesubsidieerd onderwijs kunnen bij AGION terecht voor diverse vormen van subsidiëring. De realisatie van functionele en duurzame schoolinfrastructuur wordt steeds voorop gesteld. Naast de reguliere financiering lopen er DBFM programma’s en zijn er jaarlijkse oproepen voor huursubsidies. Sinds enkele jaren biedt AGION ook renteloze energieleningen aan voor de financiering van het eigen aandeel in investeringen in hernieuwbare energie en energie-efficiëntie.

15 10

Nele Daenen | GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap
Wat zijn de ondersteunings- en financieringsmogelijkheden voor uw project.

15 20

Els Vanden Berghe | Algemeen Directeur | PIXII
Wat zijn de ondersteunings- en financieringsmogelijkheden voor uw project.

Naast de vele mogelijkheden die de onderwijskoepels en de overheid aanbieden aan scholen om duurzame projecten te realiseren, kan een school ook het schoolgebouw zien als opbrengsteigendom, op de schoolwerking een eigen business plan enten en met samenwerkingen met derden een extra dimensie geven aan haar sociaal-maatschappelijke impact.

15 30

Slot

Vieruurtje met netwerkmoment

B2Build Academy verenigt het volledige bouwteam. Want discipline-overschrijdend denken is de beste garantie voor toekomstgerichte oplossingen. B2Build Academy biedt kennis en inspiratie, trends en evoluties.

Onze partners

logo airmaster
logo knauf
logo sigma coatings
logo dox interieur concepten
“HAHBO”
logo Lab9
Proxyfields
2tec2
Etap Lighting
Proludic
eSave

Wenst u ook contact met het bouwteam in zijn meest brede invulling? Wenst u ook kennisdeling tussen niet-concurrentiële partners? Wenst u ook in contact te komen met sectoriële netwerken? Schoolbouwformule heeft ook een up-to-date database rond de bouwgerelateerde doelgroep. Daarenboven komt u ook in contact met sectorgebonden wetenschappers en kenniswerkers.

Sluit gratis aan bij B2Build Academy en geniet van deze voordelen

  • Toegang tot kennis: seminaries, workshops
  • Toegang tot nieuwe contacten uit het netwerk
  • Toegang tot gerichte events
  • Gratis documentatie- en informatie-aanvragen