Traditionele 'high-level' school stapt op de digitale trein
‘De diepere waarden van het leven’, dat is wat de stichter van de Jezuïetenorde Ignatius van Loyola wou bijbrengen. De honderden scholen, colleges en universiteiten dragen nog altijd zijn waarden uit op een traditionele manier. Maar de digitale trein stopt nu ook in dat station. In het Sint-Jan Berchmanscollege in Brussel, waar ook sommige leden van de Koninlijke familie school hebben lopen, stapt nu ook op die trein, met een kleine ‘digisprong’ en de hulp van Lab9 Pro.
“De school vult de digitale capaciteiten van de kinderen verder aan.”
Anne-Sophie De Decker - Directeur Sint-Jan Berchmanscollege Brussel
“ Wij zijn verknocht aan de ‘klassieke’ werkvormen maar we voelen dat we de digitale boot niet mogen missen.” Directeur Anne-Sophie De Decker stond jarenlang zelf voor de klas.
“ We hadden eerder al interactieve touch-screenborden geplaatst maar met deze iPads zullen we onze werkvormen beter kunnen ondersteunen en diversifiëren. We opteerden daarvoor omdat de leerlingen ook met een digitale pen notities kunnen maken. En de meesten hebben thuis ook al een iPad waardoor voor hen de stap niet zo groot is.”
Vooral voor de leerkrachten wordt het een aanpassing
Voor de leerkrachten is de stap een stuk groter want zij moeten hun leermethodes digitaal omschakelen en tools en apps helpen ontwikkelen om gediversifieerd te kunnen onderwijzen.
Leerlingen met een visuele handicap, leerachterstand of voorsprong of studenten met dislexie of discalculie kunnen nu individueel veel gemakkelijker bijgestuurd worden.
“Wij zoeken van in het begin, samen met de school, naar de beste oplossing.”
François Hanton - Sales Account Manager LAB9 Pro
“Toen we de vraag van de school kregen hebben we metingen gedaan om voldoende dekking, performantie en capaciteit te kunnen garanderen. We kwamen uit bij wifi.”
François Hanton van Lab9 legt uit. “ Gezien het om een oud gebouw gaat kon er niet in de muren geslepen worden voor de bekabeling. Een veilige wifi én een caching server boden hier de perfecte uitkomst.”
“Ouders verwachten van de school dat we de kinderen leren ‘mediawijs’ om te gaan.”
Quentin Castel - ICT-Manager Sint-Jan Berchmanscollege Brussel
‘De GDPR is een zeer moeilijk gegeven in het onderwijs,” verduidelijkt Quentin Castel, de ICT-manager van het college. “We stellen onze leerlingen bloot aan het gevaar van het internet en daar moeten we omzichtig mee omspringen. De keuze voor iPads lag voor de hand omdat een laptop met een 15-inch scherm veel te omslachtig is. Bovendien gaat schrijven met het pennetje veel sneller dan vingertypen.”
B2Build Academy verenigt het volledige bouwteam. Want discipline-overschrijdend denken is de beste garantie voor toekomstgerichte oplossingen. B2Build Academy biedt kennis en inspiratie, trends en evoluties.
Onze partners
Wenst u ook contact met het bouwteam in zijn meest brede invulling? Wenst u ook kennisdeling tussen niet-concurrentiële partners? Wenst u ook in contact te komen met sectoriële netwerken? Schoolbouwformule heeft ook een up-to-date database rond de bouwgerelateerde doelgroep. Daarenboven komt u ook in contact met sectorgebonden wetenschappers en kenniswerkers.
Sluit gratis aan bij B2Build Academy en geniet van deze voordelen
- Toegang tot kennis: seminaries, workshops
- Toegang tot nieuwe contacten uit het netwerk
- Toegang tot gerichte events
- Gratis documentatie- en informatie-aanvragen