Van schooldroom naar droomschool. Werken aan een inspirerende projectdefinitie - Live stream event
Tussen schooldroom en droomschool in zit een complex bouwproces. Een inspirerende projectdefinitie is daarbij een belangrijk element om meteen goed uit de startblokken te schieten zonder zichzelf voorbij te hollen. Het blijft de beste garantie dat het nieuw gebouwde of gerenoveerde schoolgebouw gedragen wordt door zijn gebruikers. Op het evenement van Schoolbouwformule van 25 november gingen we dieper in op de projectdefinitie, met experts die het onderwerp vanuit verschillende invalshoeken benaderden.
Ambities en doelen blijven garanderen
Anne Malliet mocht als eerste het podium betreden. De architecte is al twintig jaar werkzaam op het bureau van de Vlaamse Bouwmeester, waarvan meer dan vijftien jaar bij het schoolbouwprogramma. Ze beaamt dat scholen bouwen geen sinecure is: “het is een lang, vaak complex proces, en van concept tot uitvoering zijn er heel veel partners bij het project betrokken. Daarnaast ken je bij de aanvang van het project het eindproduct nog niet. Een projectdefinitie is dan cruciaal om de doelen en ambities doorheen het ontwerpproces voorop te blijven stellen.”
Enkele hete hangijzers binnen de verduurzaming van de maatschappij zijn ook heel relevant binnen scholenbouw."
- Anne Malliet, Team Vlaamse Bouwmeester
Scholen voor toekomstige maatschappij
Het is ook een goede manier om zo toekomstbestendig mogelijk te bouwen, weet Malliet: “Enkele hete hangijzers binnen de verduurzaming van de maatschappij zijn ook heel relevant binnen scholenbouw. Ik denk aan stadsverdichting, multifunctioneel (her)gebruik en herbestemming van klasruimtes, actieve mobiliteit… Het zijn allemaal zaken die de levensduur van een schoolgebouw gevoelig kunnen verhogen, en die je best al in de projectdefinitie aankaart.”
Pedagogie vertalen naar bouwkunde
De volgende spreker was Jos Loridan, directeur van de scholengroep waartoe het VTI Brugge behoort. Hij had het over de nieuwbouw van het VTI aan de Vaartdijkstraat. Nu het gebouw zo goed als opgeleverd is, weet Loridan het wel zeker: “de projectdefinitie was dé sleutel tot een geslaagd project. De impact van een pedagogisch uitgangspunt mag daarbij niet onderschat worden. Hoe beter je op voorhand nadenkt over waar je naartoe wil met je schoolbouwproject, des te minder moet er in latere fases bijgestuurd worden. Het liet ons bovendien toe om bouwkundige oplossingen te vinden voor pedagogische uitdagingen. Zo is de nieuwe infrastructuur voorzien op gemeenschappelijke praktijkklassen en is er veel meer gelegenheid om geïntegreerd les te geven.”
De projectdefinitie liet ons toe om bouwkundige oplossingen te vinden voor pedagogische uitdagingen."
- Jos Loridan, VTI Brugge
De rol van architect en schoolteam
De namiddagsessie werd op gang gebracht door Nadja Van Houten (Bureau Bouwtechniek), die het had over de rol van de architect tijdens het ontwerpproces. De workload van de architect in dit proces – van projectdefinitie tot uitvoeringsontwerp – ziet Van Houten als omgekeerd evenredig aan die van het schoolteam: naarmate het ontwerptraject vordert wordt de rol van het schoolbestuur steeds kleiner, terwijl die van de architect steeds groter wordt. “In het prille begin is het als schoolbestuur van belang om uit de startblokken te schieten met een robuuste, weldoordachte projectdefinitie,” verzekert ze. De steeds beperktere rol die het schoolteam doorheen het ontwerptraject speelt mag echter geen vrijgeleide zijn om de teugels te vieren van zodra de projectdefinitie op punt staat. Meer nog: volgens Van Houten blijven de beste projecten diegene waarbij de opdrachtgever een grote betrokkenheid blijft behouden tijdens het ganse ontwerp- en bouwproces.
De beste projecten zijn diegene waarbij de opdrachtgever een grote betrokkenheid blijft behouden tijdens het ganse ontwerp- en bouwproces."
- Nadja Van Houten, Bureau Bouwtechniek
Toekomstbestendige scholen
Sara Loonbeek en Petra De Pril, specialisten infrastructuur bij het GO! Gemeenschapsonderwijs, sloten de sessie af. Het GO! beleidsplan infrastructuur steunt op drie pijlers: basiskwaliteit garanderen, de realisatie van het pedagogische project van het gemeenschapsonderwijs waarborgen, en ervoor zorgen dat de schoolinfrastructuur te allen tijde afgestemd is op de behoeften van het gemeenschapsonderwijs. Loonbeek: “uiteraard moeten onze scholen toekomstbestendig zijn. We moeten bouwen aan brede, open en inclusieve scholen, met veel aandacht voor multifunctionaliteit, flexibiliteit, uitbreidbaarheid en duurzaamheid. Het belang van de projectdefinitie mag daarbij niet onderschat worden.”
Projectdefinities zorgen ervoor dat je de juiste beslissing op het juiste moment neemt: hoe verder in het schoolbouwproject, hoe duurder iedere wijziging immers wordt."
- Petra De Pril, GO!
Van beleid naar schoolbouw
De Pril kan dat enkel beamen: “Projectdefinities vertalen ons beleidsplan infrastructuur naar het schoolgebouw. Ze dwingen je na te denken over langetermijnvisie, en zorgen dat je de juiste beslissingen op de juiste momenten neemt: hoe verder je in het schoolbouwproject gevorderd bent, hoe duurder iedere wijziging immers wordt.” Afsluiten deed het duo met een uitweiding over hoe de centrale Raad van het GO! onder meer via inspiratiedagen en overleg over het scala aan mogelijke leer- en werkruimtes haar scholen ondersteunt om tot geslaagde projectdefinities te komen.
Downloads
Download presentatie Anne Malliet: Schoolarchitectuur
Download presentatie Jos Loridan: Nieuwbouwproject VTI Brugge
Download presentatie Nadja Van Houten: De rol van de architect in het schoolbouwteam
Download presentatie Petra De Pril en Sara Loonbeek: Handvest voor innovatie in onderwijs en schoolbouw
Galerij
Programma
Start live stream met een streepje muziek
Anne Malliet (Team Vlaamse Bouwmeester) - De projectdefinitie: leren van architectuur, bouwen aan pedagogie
Bij schoolbouwprojecten staat of valt het slagen van de projectdefinitie met de betrokkenheid van het pedagogische en logistieke team van de school. Zij weten immers wat werkt, wat beter kan, en wat er leeft bij de eindgebruikers van het gebouw. Aan de architect om die knowhow naar architecturale oplossingen te vertalen. Tegelijk kan de architectuur van een schoolgebouw ook een ingrijpende impact hebben op de onderwijsprocessen. Expert ter zake Anne Malliet vertelt hoe deze boeiende symbiose in geslaagde projectdefinities resulteert.
Sint-Pieterscollege Leuven kan veilig een vurige toekomst tegemoet
Hôtel d’Udekem d’Acoz biedt al meer dan een eeuw onderdak aan het Leuvense katholieke onderwijs. Het gebouw, dat vandaag tot het Sint-Pieterscollege Leuven behoort, moest dringend gerestaureerd worden. Architect en bouwheer konden rekenen op Knauf om mee te helpen nadenken over onder meer brandwerende oplossingen voor de uitdagingen waarmee men in dit project geconfronteerd werd.
Jos Loridan (directeur VTI Brugge) - De projectdefinitie als blauwdruk voor een geslaagd pedagogisch project. Terugblikken om vooruit te kijken.
Over de nieuwbouw van VTI Brugge van 17 500 m2 werd 20 jaar geleden al luidop gedroomd. Sindsdien heeft het heel wat voeten in de aarde gehad, maar eindelijk staat de nieuwe campus er. Tijdens zijn betoog blikt Jos Loridan (algemeen directeur SKOBO VZW) terug om lessen te trekken voor de toekomst, en zal hij uit de doeken doen hoe de projectdefinitie een essentieel instrument was om de state-of-the-art pedagogische visie op beroeps- en technisch onderwijs in een sterk evoluerende wereld in de moderne nieuwbouw vertaald te zien.
Pauze
Er waait een nieuwe, gezonde wind bij Basisschool St.-Jozef Coloma Mechelen
Na de pandemie behoeft het geen betoog: goede ventilatie is bijzonder belangrijk in scholen. De duurzame en decentrale oplossingen van Airmaster zijn hiervoor geknipt: ze voldoen aan de strengste eisen op gebied van comfort, geluid en energiezuinigheid. We bezoeken Basisschool Sint-Jozef Coloma in Mechelen, waar drie nieuwe kleuterklassen en zes nieuwe klaslokalen voor lager onderwijs werden voorzien van decentrale ventilatie.
Nadja Van Houten (Bureau Bouwtechniek) - Onderwijs, in bouwkunde onderwezen: de rol van de architect in het schoolbouwteam
Nadja (Antwerpen, 1973) is burgerlijk ingenieur-architect (Ugent, 1997) en gecertificeerde Fire Safety Engineering (KVIV). Nadjavolgde de extra opleidingen Zelfverdichtend beton (2001), Bekistingen en zichtbeton (VIK, 2004) en Beton (WTCB, 2004). Nadja is lid van het Technisch Comité Brandveiligheid van het WTCB. Nadja werkt bij BB sinds 1998.
Eén van de projecten waaraan zij haar medewerking verleende is de nieuwbouw van het VTI Brugge. Het project ligt haar na aan het hart: Nadja is namelijk erg begaan met het sociale aspect van architectuur. Voor Nadja is een goed doordacht ontwerp op verschillende vlakken een krachtig instrument en katalysator voor allerlei maatschappelijke evoluties, en dat geldt des te meer bij scholenbouw, waar de jonge geesten en handen van morgen gesmeed worden. Op het evenement van Schoolbouwformule vertelt zij over de essentiële rol van de architect in het opstellen van een geslaagde projectdefinitie.
VTI Brugge: met technische meesterschap van verf voorzien
De nieuwe campus van het VTI Brugge moet de moderne inzichten voor het secundair technisch- en beroepsonderwijs vertolken, zowel op het vlak van opleiding in nieuwe en duurzame technieken als op het vlak van pedagogie. Sigma Coatings was met hun complete verfassortiment en -diensten de geschikte partner voor dit project.
Sara Loonbeek en Petra De Pril (GO! afdeling infrastructuur) - De projectdefinitie, handvest voor innovatie in onderwijs en schoolbouw
Als experten infrastructuur bij het GO! dragen burgerlijk ingenieur-architecten Sara Loonbeek en Petra De Pril iedere dag bij aan het creëren van inspirerende, innovatieve leeromgevingen in veilige, gezonde en comfortabele gebouwen. In die hoedanigheid komen ze dagelijks in aanraking met boeiende schoolbouwprojecten. Op het evenement geven ze toelichting over de methodiek die ze daarbij hanteren, doorweven met een reeks schoolvoorbeelden door de beste leerlingen uit de klas.
Slot
B2Build Academy verenigt het volledige bouwteam. Want discipline-overschrijdend denken is de beste garantie voor toekomstgerichte oplossingen. B2Build Academy biedt kennis en inspiratie, trends en evoluties.
Onze partners
Wenst u ook contact met het bouwteam in zijn meest brede invulling? Wenst u ook kennisdeling tussen niet-concurrentiële partners? Wenst u ook in contact te komen met sectoriële netwerken? Schoolbouwformule heeft ook een up-to-date database rond de bouwgerelateerde doelgroep. Daarenboven komt u ook in contact met sectorgebonden wetenschappers en kenniswerkers.
Sluit gratis aan bij B2Build Academy en geniet van deze voordelen
- Toegang tot kennis: seminaries, workshops
- Toegang tot nieuwe contacten uit het netwerk
- Toegang tot gerichte events
- Gratis documentatie- en informatie-aanvragen